Hilde Elgesem Andersen

Et trygt, organisert arbeidsliv.
Faste jobber og hele stillinger, etter- og videreutdanning, lærlingplasser og et seriøst arbeidsliv.
Velferd for alle.

Hilde Elgesem Andersen

I Vestfold har vi en fantastisk skjærgård som vi må ta vare på! Og det skal være tilgjengelig for alle. Oslofjordprosjektet som gir oss mer forståelse og grunnlag for å bevare fisk, dyr og planteliv, er spennende og viktig for å få tilbake et sunt økosystem i fjorden.

Jeg koser meg på fjellet på høsten med flotte farger og vinteren med langrenn og slalåm. På våren og sommeren, koser jeg meg ved og på sjøen, og digger å være eksosrype. Jeg elsker årstidene og vår praktfulle nære natur med alle opplevelsene det gir.

Bakgrunnen min er fra Fellesforbundet. Trygge og gode arbeidsplasser er dessverre ingen selvfølge for mange arbeidstakere, og derfor er viktig at vi har de riktige verktøyene på plass for tillitsvalgte i deres jobb. Det kan være permitteringsreglene, dagpenger, talerør for bransjer (for eksempel hotell- og restaurantbransjen i en pandemi, eller byggebransjen med seriøsitetsmodeller). Alle disse sakene har til felles at det arbeides fagpolitisk, både for fagbevegelsen og partipolitisk. Koronapandemiens utfordringer har vist at Arbeiderpartiet er det partiet som arbeider for fagbevegelsens saker med gjennomslag for arbeidsfolks hverdagsutfordringer.

I tillegg til mange teknologibedrifter i Vestfold, har jordbruk og matindustri en stor rolle i vårt gamle fylke. Jeg er opptatt av at vi skal verne om og ta vare på matjorda vår og sørge for at jordbruksnæringen er rustet til å møte ekstremvær, som mye regn og mye tørke.

Jeg er opptatt av at vi skal legge til rette for at dagens fagarbeidere er rustet til å møte morgendagens teknologi og utfordringer. Etterutdanning og satsing på fagarbeideren på blant annet byggeplassene, på bilverkstedet, i industrien og på jordene, vil sørge for at vi fremdeles har et arbeidsliv der alle er relevante og har rett kompetanse, men også at norsk industri fremdeles klarer å tilpasse seg nye utfordringer på kort tid slik vi er vant til.

• Elsker å høre på lydbøker i alle mulige situasjoner og spesielt når jeg gjør husarbeid, for det hater jeg! Og har alltid en bok på nattbordet.

• Savner å samle venner til god mat, drikke og masse latter. Det får vel vente til vi har kommet oss gjennom denne pandemien styrket og samlet.

• Jeg har vært en hestejente og på stallen jeg jobbet på,  stelte jeg norske travstjerner som Atom Vinter, Santana Lobell, Thackaray.